موقعیکه اتوبوس نزدیک حرم حضرت زینب شد بنا به پیشنهاد مدیر کاروان و راننده من از مسافران برای راننده طبق یک سنت قدیمی گنبد نما جمع کردم که حدودا سی هزار تومان میشد

کاروان ما وارد شهر دمشق شد مدیر کاروان ساختمانی را برای اسکان اجاره کرد و افراد را در اطاقهای اختصاص یافته اسکان داد بعد از اسکان  و غسل زیارت زائرین عازم حرم حضرت زینب /س/می شدند من هم به اتفاق چند تین از همراها راهی حرم شدم .

السلام علیک یا زینب کبری

حضرت زینب دختر امیر المومنین علی/ع/ و فاطمه زهرا/س/ و خواهر امام حسن/ع/ و امام حسین /ع/ میباشد جده مادریش رسول گرامی و خدیجه کبری /س/ و جد پدریش ابوطالب و فاطمه بنت اسد است

ان بزرگوار در سال ششم هجری دوسال پس از تولد امام حسین/ع/ در مدینه بدنیا امد  زینب/س/ سرپرست کاروان اسیران ال محمد /ص/ خطبه خوان کوچه های کوفه و مجلس یزید است  خطبه ایکه تبلیغات  چندین ساله بنی امیه را در شام خنثی و گریه و عزاداری اش بر سیدالشهدا /ع/  شام را منقلب کرد  اگر اینگونه نبود  شاید بنی امیه در پایمال کردن خون امام حسین /ع/ موفق مشدند حضرت در قریه راویه که اکنون به زینبیه شهرت  دارد  ودر حال حاضر به شهر متصل شده در هفت کیلو متری شهر دمشق قدیم واقع شده  است  ان حضرت در چهارده ماه رجب سال شصت ودو هجری قمری دار دنیا را وداع گفت  علت امدن حضرت زینب/ع/ به این منطقه به صورت ذکر شده

1-     در سال قحطی مدینه  /سال شصت دو  قمری / همراه همسرش که در این منطقه صاحب زمین و باغ بود به انجا امد

2-     در فاجعه حره و حمله سپاه یزید به مدینه مجبور به کوچ شدند

3-     بعضی میگویند ان حضرت پس از بازگشت به مدینه در هرمجلس و محفلی جنایات و ظلم بنی امیه را باز گو و تشریح میکرد لذا زماندار مدینه به دستور یزید از ان حضرت خواست تا شهر را ترک  کند و ایشان به همراه شوهرش ناگزیر به شام  امد

بعد از زیارت حضرت زینب و اقامه نماز در مصلا/حدود بیست تا بست و پنج سال قبل این مصلاح بنا نهاده شده است / به محل اقامت برمیگردیم شام که به صورت مفصل توسط اشپز کاروان اقای حیدری و مدیر کاروان تهیه شده را صرف شد و به استراحت پرداختیم صبح روز بعد . بعد از شرکت در نماز جماعت مصلا  و زیارت حرم حضرت زینب  به محل اقامت برگشتیم  و تصمیم بر این شد که زوار تا ظهر ازاد باشند و بعد ازظهر ساعت سه اماده رفتن به باب الصغر شوند که چند نفر از مسافرین که عجله داشتند به من اعتراض کردند چرا حضرت رقیه نمی برید

با توجه به اینکه مسئول کاروان نبودم توضیح دادم که امروز شب پنجشنبه و شب جمعه است به باب الصغیر که مردگان در انجا دفن میرویم و فردا برای دعا ندبه به حرم حضرت رقیه/س/ که تا حدودی راضی شدند بعد از ظهر حدود ساعت  سه به باب الصغر رفتیم

قبرستان باب الصغیر در نزدیکی کوچکترین در قدیمی شهر دمشق قرار داشته این مکان مدفن دهها نفر از امامزادگان صحابه رسول اکرم /ص/و سرهای شهدای کربلا علمای بزرگ اسلام و شیعه و بزرگان و رجال اسلامی است که به مشهورترین این قبور اشاره میکنیم

ام سلمه و ام حبیبه از همسران رسول خدا/ص/  ام سلمه بعد از حضرت خدیجه بهترین زن حضرت بود و ایه تطهیر در خانه او نازل شد

ام حبیبه دختر ابوسفیان و خواهر معاویه  بود

فضه  خادمه حضرت زهرا دختر یکی از پادشاهان حبشه که در کربلا به اسارت همراه زینب بود

اسما بنت عمیر همسر جعفر طیار  پسر ابی طالب

میمونه دختر امام حسن

حمیده دختر مسلم بن عقیل

سکینه دختر امام حسین /ع/ع و همان سکینه که در روز عاشورا و بعد از ان در اسارت دشمن بود

ام کلثوم دختر امام علی /ع/ در کربلا و در اسارت بوده

فاطمه صفرا دختر امام حسین /ع/ در کربلا سی سا له بوده است

عبدالله فرزند امام سجاد /ع/ع

عبدالله فرزند امام جعفر صادق /ع/

عبدالله فرزند حعفر طیار همسر حضرت زینب /س/

عبدالله بن ام مکتوم از صحابه جلیل القدر و از مسلمانان اولیه وکاتب و حافظ قران بوده

مدفن سرهای شهدای کربلا  که میگویند شانزده سر از شهدای کربلا از جمله حضرت ابوالفضل و حضرت علی اکبر و حبیب بن مظاهر در این مکان دفن شده اند  الان ضریح زیبائی برای این مدفن ساخته شده

بلال حبشی از صحابه رسول خدا و موذن ان حضرت در سن شصت و سه سالگی در شام فوت کرد

زیارت این اماکن با سرعت انجام میشود که انهم دلایلی دارد یکی کوچکی محلهای زیات  دوم باز شدن مسیر برای دیگران  سوم عدم پارکنک بزرگ برای اتوبوسها  چهارم تعداد زیاد زیارتگها   پنجم زمان کم

بعد ازیارت زوار از بازار سیار این منطقه سوغاتی خرید میکنند

نردیک غروب است برای نماز سریعا به زینبیه بر میگردیم  نماز تقریبا شلوغ است

جناب اقای سید جعفر میر هادی و حسین زینعلی و پسرش اقا جواد اکثرا با من همراه هستند اند

و مسئول کاروان اعلام میکند صبح ساعت سه ونیم بامداد باید اماده رفتن به حرم حضرت رقیه شوید ساعت سه و نیم کاروان راهی حرم حضرت رقیه میشود د ر مسیر جناب اقای میر هادی و زینعلی مداحی میکنند و حال معنویی به کاروان  میدهند وقتی به کوچه منتهی به حرم میرسیم خیلی شلوغ است تردد با کندی انجام میشود

حضرت رقیه/س/ دختر سه یا چهار ساله  امام حسین/ع/  در خرابه شام

در هنگام  اسارت در نیمه  های شب در حال گفتگو با پدرش امام حسین/ع/ از دنیا رفت خرابه شام به همت مومنین خصوصا ایرانیان به گنبد و بارگاهی با شکو تبدیل شده است حدود بیست سال پیش محل کوچک با ضریح کوچک داشت که زیارت برای زائرین بسختی انجام میشد .

این محل در بافت قدیمی شهر دمش قرار دارد که تردد برای زائرین در زمانهای شلوغ سخت است مخصوصا کوچه بازار که به حرم این عزیز  منتهی میشود از سوئی کاسبهای دوره گرد در شب و مغازه ها در روز خیلی سخت است و محل پارک برای اتوبوس ها در محل کم است

یک زیارتی میکنیم  و اقامه نماز جماعت در مصلا  و عزداری بعد از نماز  حدود دوساعت طول میکشد سحنرانی حاج اقا شیرازی نمایند مقام معظم رهبری  و دعا ندبه توسط روحانی جوانی از اراک  ومراسم سینه زنی شور وحالی به زائرین داد ه بود  نزدیک ساعت هشت صبح به زینبه محل اقامت برای صرف صبحانه امدیم در زمان صرف صبحانه اعلام شده امروز ازاد هستید  بعد از صرف صبحانه به دوستان گفتیم برویم شهر و مسجد اموی که قبول کردند لذا چهار نفری راهی دمشق شدیم در راه با راننده که دبیر  و از کردهای سوریه  و دو زنه بود خواستیم مارا به غار اصحاب کهف ببرد  که قبول کرد

غار اصحاب کهف یا غار خون در دامنه کوه قا سیون قرار داردومشرف به شهر دمشق است  این کوه در نزد مردم دمشق از تقدس خاصی برخوردار است چرا که این محل شاهد حضور انبیائ الهی   بوده و حتی بعضی از انان را در دامن خود مدفون ساخته است

میگویند هابیل توسط قابیل در غار خون /مغاره الدم / کشته شد غارگرسنگی هم گفته میشود چهل تن از پیامبران خدا به علت معاصره دشمنان در این غار از گرسنگی به شهادنت رسیدند

ماشینهای کوچک تا نزدیکی این غار با زحمت میروند حدود بیست سال پیش باید خیلی از راه را پیاده طی میشد تا به اینجا برسند ولی بدلیل ساخت و ساز های صورت گرفته بر دل صخره ها جاده ای کشیده شده  درب محل بسته است  راننده تاکسی خدام را صدا زد درب را باز کرد نمازی خواندیم خدام چند عکس به ما داد هر کدام هزار تومان  بعد از ساعتی به میدان اصلی شهر بنام مرجه  برگشتیم  من به سازما ن حج و زیارت رفتم تا

سی دی برنامه صبح حضرت رقیه/س/ را بگیرم که اماده بود و گرفتم دو عدد بود

از میدان مرجه به بازار حمید رفتیم بازار تعطیل بود و خلوت مسیر بازار را طی کردیم و به  مسجد اموی رفتیم خلوت بود  مسجد اموی در نزدیکی مرقد حضرت رقیه/س/ قرار دارد و قدمت این بنا به سه هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح برمیگردد که پیوسته بت کده  اذر و رامون  و ژوپیتر و امون و کلیسا قدیس یوحنا و  سپس در سال هشتادوشش هجری قمری تبدیل به مسجد شد در این مسجد مکانهای خاطره انگیزی وجود دارد

باب العماره  در بزرگی که به طرف حرم حضرت رقیه باز میشود  اسرای ال محمد را از ان وارد کردند

باب الغو اره  یا صخره قربانی که در وسط صحن مسجد و روبروی باب العماره قرار دارد گویند هابیل قربانی خویش را که گوسفند ی بود بر این صخره قرارداد چون مورد قبول حق قرار گرفت بوسیله اتش سوخت و قربانی قابیل که گندم بود پذیرفته نشد و به همان حال باقی ماند

محراب و نمازگاه امام سجاد/ع/ اقا هنگام اسارت مدتی در این محل عبادت کرد و نماز خوانده است در قسمت شمالشرقی مسجد دست چپ اگر از باب العماره وارد شویم محراب و نمازگاه امام سجاد/ع/ قرار دارد

ضریح مقام راس الحسین بعد از محراب امام سجاد/ع/ در اتاقکی قرار دارد  گویند سر اقا امام حسین/ع/ مدتی در این محل نگهداری شده در انجا بقعه ای به یاد بود ساختند که به راس الحسین مشهور شده  در کنار محراب امام سجا /ع/ محفظه ای از نقره به اندازه یک سر انسان در داخل دیوار به یاد محل قرار دادن سر مبارک جاسازی شده است

در شبستان مسجد قبر و مقام هود پیامبر و مقام حضرت خضر/ع/ که هردو در طرف قبله با تابلو زمینه سبز کوچکی مشخص شده اند

مقام و محل دفن سر حضرت یحیی / ع/ فرزند ذکریا /ع/ که هر دو از پیامبران بنی اسرائیل بوده اند که با بارگاه زیبائی زینت شده اند لازم بذکر است که محل دفن بدن ان حضرت در مسجد دلم در یکی از نواحی دمشق بنام زبدانی قرار دارد

سکوی   نشتن اسرای کربلا در وسط مسجد مشخص است ودر مقابل ان منبر امام سجاد/ع/ است که حضرت خطبه  معروف مجلس یزید را بالای ان ایراد کردند

در داخل شبستان چهار محراب وجود دارد   محراب حنبلیه  حنفیها  مالکیها و شافیها که مقام خضر مابین محراب مالکیها و شافیها قرار دارد و مقام هود در سمت  چپ شافیها

در کنار محراب حنبلیها  باب الزیاده است که به کاخ معاویه و یزید  باز میشود  و بطرف بازار طلا فروشان میرود کلا شبستا ن مسجد چهار درب  ورودی دارد که سه تا از انها از صحن حیاط باز میشود و یکی از داخل مسجد به طرف کاخ یزید  و بازار طلا فروشان باز میشود

در صحن مسجد سه درب ورود و خروج داشتیم که گفتیم یکی باب العماره دوم به بازار حمید  و سوم باب جیرون

بعد از زیارت اماکن زیارتی در مسجد اموی برای شرکت در نماز جمعه به زینبیه برگشتیم  خطبه ها بعد از اذان شروع شد و بیشتر ان عربی قرائت میشود و یک مقدار کم برای زائرین  ایرانی فارس خواند میشود

بعد از نماز  صرف ناهار بعد از ظهر مقدار استراحت کردیم با اقاجواد که جوانی هفده  یا هجده ساله است و دوستدار  کامپیوتر به یکی از کافی شاپها رفتیم ساعتی هفتصد تومان  گرفت یک گشتی به سایتهای خبری ایران زدیم تا اخبار کشور مان را ببینیم چون تلویزیون های  عربی یک حرکتی از ایران دنبال میکردند که گفتیم شاید مورد خاصی در ایران پیش امده که ان هم نامه احمدی نژاد به بوش بود یک مقدار ی هم کاسبها ی ایرانی به

جو سازی پرداخته بودند  که لیره سوریه در برابر پول ایران سه تومان افزایش داشت

از انجا به حرم رفتیم بعد از نماز و شرکت در مراسم عزاداری به محل اقامت برگشتیم مسئول کاروان زحمت کشیده بود میز سالن غذا خوری را با تزینی خاص اماده کرده بود مجدا اعلام شد فردا صبح پس از صرف صبحانه ساعت نه به بازار حمید و مسجد اموی میرویم و نماز ظهر را در حرم حضرت رقیه/س/  اقامه میکنیم

صبح به اتفاق کاروان به بازار حمید و مسجد اموی رفتیم در مسجد اموی زائرین به یاد اسرای کربلا به

عزا داری پرداختند امروز بر خلاف دیروز بازار و مسجد شلوغ بود چون شنبه و اولین  روز کار هفته بود بعضی از فروشندگان در مسیر با  ایرانیها بد برخورد میکنند که من شاهد چند مورد بودم نماز را در حرم حضرت رقیه/س/ خواندیم  وزیارتی انجام شد به اتفاق کاروان به زینبیه برگشتیم بعد ازظهر در بازار اطراف حرم  حضرت زینب/س/ گشتی زدیم و مقداری سوغاتی برای همران خریداری نمودیم چون ما قبلا به این مسافرت رفیته بودیم و مقدار اشنائیت ما بیشتر بود و همران اولین بار بود که به زیارت امده بودند  روزها خسته می شدیم

شب بعد از صرف شام مدیر کاروان اعلام کرد ساعت سه و نیم به طرف حضرت رقیه/س/ و شرکت در مراسمات  تا ساعت هفت و بعد از ان حرکت به زیارت هابیل میرویم

ساعت سه ونیم کاروان به حرم حضرت رقیه/س/ حرکت کرد امروز هم مراسم باشکوهی بود بعد از نماز جماعت و زیارت و شرکت در مراسمات و مقداری گشت در بازار دستفروشان منطقه حضرت رقیه/س/ راهی زیارت قبر هابیل که در حدود چهل و پنج کیلو متری  شهر دمشق در مسیر راه دمشق بیروت شدیم  پس از دو راهی قنیطره  و جولان به جاده  ئیکه به زبدانی منتهی میشود رسیدیم درسمت راست جاده اتوبوس به طرف ارتفاع حرکت کرد این محل با بلندیهای جولان فاصله ای ندارد به طوری که از استانه درب مقبره هابیل بلندیهای جولان به وضوح دیده میشود

هابیل  اولین فرزند حضرت ادم و اولین کشته دنیا است  هنگامی که  هابیل در مقام جامع اموی و بر صخرهای به نام صخره قربان گوسفند را برای قربانی به درگاه خداوند  تقدیم داشت مورد پذیرش خداوند قرار گرفت در حالیکه قربانی قابیل قبول نشد  قابیل کینه او را به دل گرفت و او را در بالاکوه قاسیون در محلی که اکنون مغاره الدم  معروف است کشت و جسد او را به دوش گرفت و تا اینکه رسید به محل فعلی قبر هابیل که در ادامه کوه قاسیون است و در انجا نحوه دفن کردن را از کلاغی اموخت  و با پشیمانی جسد برادر  را دفن کرد  در هر صورت قبر هابیل هفت متر طول و یک متر عرض دارد جدیدا باز سازی شده این محل در یک منطقه نظامی قرار دارد که معمولا فیلمبردار و عکسبردار از اطراف زیارتگاه که سنگرهی نیروهای سوریه در ان قرار دارد ممنوع است

نخستین کسی که عمارت و مقبرهای بر این قبر ساخت اسکندر مقدونی بوده است

هوا هم بارانی بود بعد از زیارت و مقداری خرید توسط زوار صبحانه در همان محل که خیلی هوای مناسبی بود صرف شد  و بعد حرکت به سمت زیارتگاه حضرت سکینه دختر امام علی /ع/ که در فاصله ده کیلو متری حضرت زینب در شهرک داریا  قرار دارد رفتیم این محل قبلا جزوه برنامه زیارتی کاروانها نبود لیکن در سال 1367شمشی  طرح احداث خیابان جدید در منطقه داریا ریخته میشود برای احداث خیابان با مرقد ساده ای که سنگ ان به نام حضرت سکینه دختر امام علی /ع/  بود  برخورد میکنند اهالی محل بر احداث خیابان اعتراض کردند با مشخص شدن این موضوع اقای سرتیپ علی زیود استاندار حومه دمشق با توجه به مقام والای اهلبیت /ع/ از نابودی اثار مرقد مطهر جلوگیری کرد و مراتب را به علامه محقق سید احمد واحدی عالم برجسته  ایرانی مقیم سوریه اطلاع داد و پیگیریهای ایشان بی درنگ مساله را مورد بررسی  قرار داد و بنام مبارک حضرت سکینه در کتب شیعه وسنی در موارد متعددی دست یافت به نحوی که از نظر روایات و کتب متنی و اصلی وجود این بانو جای شک و شبهه نیست  این محل در زمان ریاست جمهوری خاتمی شروع به نو سازی شده و هم اکنون نوسازی رو اتمام است بعد از زیارت این حرم به زینبه برگشتیم بعد از نارها و مقدار ی استراحت به حرم حضرت زینب/س/ رفتیم تاشب در حرم و اطراف ان بودیم  مجددا شب بعد از شام اعلام کردند اضافه بر برنامه زیارتی صبح برای زیارت مجددا حضرت رقیه/س/ اماده باشید  قبل از اذان اماده رفتن شدیم  مراسمات حرم حضرت رقیه/س/ یک حال و هوای دیگری دارد  که امیدوارم خداوند زیارت این مکانها را قمست شما بکند و برای ما هم که مریض داریم دعا کنید

بعد از زیارت حدود ساعت هفت به زینبه برگشتیم و تمام روز را ا ازاد بودیم شب بعد از صرف شام اعلام کردند فردا قبل از ظهر ناهار صرف میشود بعد نماز و در ادامه انتقال بارها به اتوبوس برای حرکت  که خوشبختانه موضوع طبق برنامه پیش رفت ما موقیعکه وسایلمان را در اتوبوس قرار دادیم برای مدتی به حرم رفتیم جناب زینعلی مصیبتی خواند و دعا کرد که من در این سفر همیشه نگران دخترم که بیمار است بودم که از این عزیزان درخواست دعا مخصوص برای شفای مریضان را داشتم

سفربه سوریه  / بازگشت به ایران /

در ساعت چهارده و نیم اغاز شد تا حلب ماشین امد فقط یک نقطه برای استراحت کوتاه و گازوئیل زدن توقف کرد شب مجددا به زیارت راس الحسن /ع/رفتیم و نماز را اقامه کردیم تا شام اماد شد  بعد صرف شام به طرف مرز سوریه به ترکیه حرکت کردیم

حدود ساعت دوازده به مرز  رسیدیم یک ساعتی طول کشید تا مرز سوریه خارج و وارد مرز ترکیه شدیم از ساعت یک بامداد تا بعداز نماز صبح حدود سه ونیم تا چهار  ساعتی در گمرگ ترکیه بودیم تاماشینها مورد بارسی قرار گیرد ترکها در بازرسی به چای و شکر و تاید و گازوئیل حساسند مقداری چای برای صاحب ماشین بود که ضبط کردند و همچنین گازوئیل اضافه ماشین را تخلیه کردند تا حرکت کردیم

صبحانه را در قاضی انتپ در گاراژ ایرانیها صرف کردیم حدود سه ساعت مسافرین در بازار اینجا مشغول خرید بودند که اجناس این بازار نسبت به بازار سوریه از کفیت بهتر ی برخوردار است جلوی گاراژ یک ماشین ترک

از روی پای خانم من رده شد و هیچ توققفی هم نکرد که خیلی درد اور بود درد پای او تا چند وقت بعد از بازگشت ادامه داشت نزدیک ساعت یازده  کاروان به سمت ایران حرکت کرد تا ساعت چهارده به شهر اورفا رسیدیم تا ناهار را اماده کردند مدیر کاروان کاروان را به دست من سپرد تا جاهای زیاتی و دیدنی این منطقه را نشان بدهم

محلها را توضیح دادم پارک باصفائی دارد ساختار  بنا و قدمت تاریخی  و پارک که قبلا به ان اشاره شده است

حدود دو ساعتی توقف داشتیم  و بعد حرکت تا ساعت یازده شب به کنار دریاچه وان محل توقف ایرانیها رسیدیم

سریعا نماز را اقامه و شام اماده صرف و حرکت به سمت مرز ایران هوا تقریبا سرد بود  صبح قبل از طلوع افتاب به مرز ایران رسیدیم و نماز صبح را در گمرک جمهوری اسلانی اقامه کردیم صبحانه را در داخل ماشین

صرف کردیم تا مسافرین سر شب تر  به مقصد برسند

شهرها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشتیم تا اینکه شهر میانه برای نماز و ناهار توقف داشتیم جای با صفائی بود  چند کاروان دیگر در مسیر به ما پیوسته بودند بعد از توقفی یکی دو ساعته حرکت ادامه پیدا کرد حدود ساعت ده شب ما به تهران رسیدیم از صبح که ماشین وارد ایران شده بود هماهنگیها تلفنی با اقوام مسافرین برای ساعت ورود انجام شده بود لذاحدود ده نفر از مسافرین که ما هم جزوه انها بودیم  پس از پیاده شدن در فلکه جهاد تهران اقوام منتظر بودند و بلافاصله به خانه انتقال دادند انشاالله خداوند متعال این زیارت را قسمت همه بکند